I nära nog alla nödsituationer, som utreds i detalj av någon myndighet, kan man i efterhand konstatera att det finns flera på varandra följande omständigheter som ledde fram till nödsituationen. Om bara en av dessa omständigheter hade hanterats på rätt sätt så hade "kedjan av olyckliga omständigheter" brutits och nödsituationen hade inte uppstått.
Genom;
Genom att minimera i alla led och på alla nivåer blir sannolikheten för att en nödsituation ska uppstå extremt liten. Och därmed blir båtlivet roligare, tryggare och säkrare!
Ett exempel med många olyckliga omständigheter och en analys om hur kedjan enkelt hade kunnat brutits innan personerna befann sig i ett livsfarligt läge i vattnet.
Omständighet | Analys |
Ett par tar en kväll sin båt ut till en trevlig restaurang på en ö i närheten för att äta en god middag. | Gjorde de någon riskbedömning alls? Hade de gjort det så hade de förhoppningsvis åtgärdat åtminstone en "kedjebrytande" omständighet och det hade räckt för att undvika att hamna i en nödsituation. |
Väl på restaurangen tar mannen några glas vin till den goda maten. Kvinnan dricker en god alkoholfri cider. | Det kanske hade varit bättre att ta en skärgårdsfärja till restaurangen om man ska dricka vin? Att undvika riskbeteende är alltid bra! |
Det är nästan alltid mannen som kör. Det blir han som kör hem också. | Kvinnan i paret har naturligtvis också förarintyget. Varför fick hon inte köra hem istället? Hon var inte alkoholpåverkad och hade därmed sannolikt navigerat rätt. |
På vägen hem girar mannan utan att titta på navigatorn, av någon anledning, innan ett sjömärke istället för efter. De slår i ett grund i 25 knop. | Även i hemmavatten krävs att man navigerar och inte blint litar på att man hittar. Särskilt i hög fart inomskärs med sjömärken och grund. Hade de kört i lägre fart och hjälpts åt med navigeringen hade de sannolikt girat på rätt sida av sjömärket. |
Båten glider av grundet men motorn är förstörd. Båten läcker. Någon fungerande länspump finns inte ombord. | Varför finns det inte en fungerande länspump ombord? En länspump gör att en läckande båt kan hålla sig flytande längre. |
De ringer en vän på grannön som ska försöka vara på plats med sin båt om 20 minuter för att bogsera in dem till en hamn. | Varför ringer de en vän istället för att larma Sjöräddningscentralen? Stolthet, okunskap, rädsla för att bli påkomna är dåliga ursäkter här. |
Efter drygt 10 minuter sjunker båten. Innan vännen hinner fram. Det har blivit rätt mörkt nu... | Sjöräddningen hade sannolikt kunnat kalla dit en sjöräddningsbåt eller helikopter innan båten sjönk. |
Båda hamnar i vattnet. Några flytvästar hade de inte med sig. De skulle bara köra inomskärs till restaurangen. | Att vistas på sjön utan flytväst är alltid att utsätta sig själv men även andra för en onödig risk. Särskilt om man utsätter sig för risker på detta vis. |
I exemplet så finns där minst åtta olika tillfällen/omständigheter som hade kunnat bryta "kedjan" av felaktiga beslut och därmed förhindrat nödsituationen eller gjort den avsevärt mindre allvarlig.
Nedan beskrivs de vanligaste typer av olyckor och nödsituationer tillsammans med råd för att "bryta kedjan av omständigheter" och därmed undvika dem. Det framgår med all tydlighet att kunskap, underhåll och lite försiktighet nära nog helt eliminerar risken för att hamna i en nödsituation.
Gemensamt för alla nödsituationer är att först larma alla i besättningen, kontrollera dem och skydda dem från faran så långt det går. Om möjligt försöker man därefter att vidta en åtgärd för att begränsa eller hejda den påverkan som nödsituationen innebär. Lyckas man inom en kort stund så är det bra annars ska man kalla på sjöräddningen och be om hjälp innan situationen förvärras ytterligare.
Eventuella försäkringsfrågor hanterar man först då nödsituationen är under kontroll. Ta gärna fotografier om det är möjligt som kan skickas till försäkringsbolaget.
Att ramla överbord då man är själv ombord på en båt utan bra stege för att kunna klättra upp är den vanligaste dödsorsaken. Är man flera ombord och inomskärs blir en man överbord-situation ofta inte så allvarlig. I mörker och kallt vatten är det tvärtom. Då är det allvarligt omedelbart. Man ska vidta åtgärder för att inte kunna ramla överbord och enkelt kunna rädda sig själv.
Åtgärder vid man överbord;
De största brandriskerna på fritidsbåtar får man ifrån gasol och bensin. Diesel är inte lika brandfarligt som bensin. Hantering av andra brandfarliga vätskor och batterier som laddas felaktigt innebär också en brandrisk. Stor försiktighet måste alltid vidtas då man hanterar brandfarliga vätskor.
Åtgärder vid brand;
Läckage som uppstår plötsligt är ovanliga om de inte är på grund av en grundstötning eller kollision. Vanligaste orsaken är runt propelleraxeln eller att slangar spricker eller lossnar. Slangar och skrovgenomföringar ska alltid installeras med omsorg och kontrollera regelbundet.
Åtgärder vid läckage;
Allt för många fritidsbåtar går på grund varje år helt i onödan. Som tur är blir det oftast inte så allvarlig. Lite stukat självförtroende, en förstörd propeller, lite repor och hanterbara reparationer är de vanliga konsekvenserna utöver en kanske förstörd semester. Flest grundstötningar sker nära hemmahamnen där man tror sig hitta och börjar slappna av. Bättre navigationskunskap och anpassad fart hade eliminerat nästan alla grundstötningar.
Åtgärder vid grundstötning;
Kollisioner kan vara väldigt allvarlig. Särskilt om skillnaden i båtarnas storlek är avsevärd eller vid kollision med en simmande person i vattnet. God uppsikt och aktiv utkik ska man alltid ha då man gör fart genom vattnet. Lämpligt är också att lite förutsätta att andra kommer att göra fel för att på så vis ha lite mer marginal.
Åtgärder vid kollision;
Att motorn stannar eller inte startar är det absolut vanligaste problemet. I de allra flesta fall beror det på bränslesystemet i form av brist på bränsle, luft i bränslesystemet eller smuts i filtren. Med grundläggande motorkunskap och regelbundna kontroller så kan man nästan helt undvika detta. Glöm inte att även startbatteriet är en del av motorsystemet.
En tamp eller liknande som trasslat in sig i propellern innebär att motorn inte går att använda även om den i sig fungerar. Var observant så inte tampar hamnar i vattnet och släpar efter eller under.
Åtgärder vid motorhaveri;
Brustna styrvajrar och läckande hydraulsystem mellan ratt och roder är lätt att undvika genom regelbundet underhåll. Att roder mer mekaniskt går sönder eller faller av är mer ovanligt. Om det är möjligt ska man naturligtvis ha möjligt till någon form av nödstyrning.
Åtgärder vid roderhaveri;
Rigghaveri är relativt ovanliga och oftast när de inträffar så blir det inte särskilt allvarligt. Riggen faller oftast ut över skrovsidan i lä. En väl underhållen och kontrollerad rigg havererar mycket sällan. Ta för vana att minst en gång varje år noga kontrollera riggen och leta efter indikation på skador och förändringar sen förra kontrollen. Kontrollen görs bäst vid avriggningen för att fel och brister ska kunna åtgärdas under vintersäsongen.
Åtgärder vid rigghaveri;
Personskador i anslutning till fritidsbåtar uppstår flera hundra varje år. Mer än hälften av dem uppkommer inne i hamnar i form av fall på bryggor, fall mellan båt och brygga och skador vid sjösättning eller upptagning. Att röra sig försiktig på bryggor och inte hoppa utan kliva till och från land är enkla åtgärder för att inte skada sig.
Åtgärder vid personskada;
Akut sjukdom ombord på fritidsbåt är som tur är ovanligt. Ett aktivt friluftsliv minskar risken för sjukdom eftersom man är ute i naturen och är aktiv. Det tycker kroppen, hjärtat och hjärnan om. Känner man sig sjuk så kanske det är lämpligt att stanna på land tills man är frisk igen.
Åtgärder vid sjukdom;
Varje år omkommer ett 20-tal personer i olyckor kopplade till fritidsbåtar. 1972 är det år som vi har statistik ifrån med flest omkomna från fritidsbåtar; då omkom 120 personer. Utvecklingen går således åt rätt håll!
2022 omkom 17 personer i olyckor med fritidsbåtar rapporterar Transportstyrelsen.
Sannolikt hade alla som saknade flytväst överlevt om de hade haft flytväst. Ännu fler hade överlevt om de hade haft en möjlighet att larma. Exempelvis genom en mobiltelefon i ett vattentätt fodral. Påfallande många dödsfall sker i mindre båtar/kanoter. Det kan vara för att man inte tar säkerheten på så stort allvar då båten är liten och man inte ska så långt bort. Säkerheten är alltid viktigt!
Genom mer utbildning, kunskap och förståelse för riskerna skulle vi kunna nå målet att inga personer ska omkomma från en fritidsbåt.
Drunkning är också en risk då man simmar eller hamnar i vatten. Simkunskap, klädsel, flytväst och simvett bidrar alla till att nästan helt eliminera risken för att drunkna. I Sverige drunknar knappt 100 personer per år helt i onödan.
Detta, säkerhet, är en av de största orsakerna till att detta utbildningsmaterial har tagits fram och tillhandahålls gratis!
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.