Bensin är den enskilt största brandfaran som finns ombord på en båt. Bensin kan om bränslesystemet inte är ordentligt jordat börja brinna av den gnista som kan bli mellan tankmunstycket och tankhålet i båten. Läckande bensin och bensinångor kan ge upphov till mycket kraftiga explosioner. Bensinångor är tunga. Att ventilera under och direkt efter att man har tankat är därför mycket viktigt!
Diesel kan också börja brinna men kräver en mycket högre temperatur för att antändas.
Sprit (till spritkök) och lysfotogen (till lampor) är också brandfarliga vätskor som ska förvaras och användas med stor försiktighet.
Alla bränder i vätskor släcks bäst med en pulver-brandsläckare. Dessa är märkta med ABC.
Gasol är också ett bränsle som ofta används till spis och ugn i lite större fritidsbåtar. En gasolbrand släcks normalt bäst och snabbast genom att kranen på gasolflaskan stängs eller att hela flaskan slängs i sjön. En gasolflaska där det brinner ur kranen exploderar inte av sig själv. Däremot exploderar en gasolflaska som hettas upp ett tag om kranen på den är stängd.
När något, exempelvis ett bränsle, förbränns och förbränningen inte är fullständig bildas kolmonoxid. Kolmonoxid syns och luktar inte men är dödlig att andas in i stor mängd då kroppen inte får tillräckligt med syre. Det är därför viktigt att vid all form av förbränning inne i båten säkerställa att ventilationen är tillräcklig så att eventuell kolmonoxid vädras ut.
En motors bränsleförbrukning varierar stort med farten. Desto högre fart desto högre bränsleförbrukning. Bränsleförbrukningen anges ofta i enheten liter per timma.
I en båt som kör i 10 knop är bränsleförbrukningen 20 liter per timma. Kör man i tre timmar har man färdats i (3 x 10) 30 M och förbrukat (3 x 20) 60 liter bränsle.
Om man istället vet sin motors bränsleförbrukning i enheten liter per distansminut, i detta exempel 2 liter per distansminut, blir beräkningen för en färd om 25 distansminuter (25 x 2) 50 liter.
Att använda märkt bränsle (grön diesel eller färgad diesel) i en fritidsbåt medför att man får betala en sanktionsavgift om Kustbevakning gör en kontroll ombord. Märkte bränsle är enbart till för yrkestrafik med tillstånd att använda lågskattad diesel.
Miljövänliga bränslen har samma risker men är i det större perspektivet mindre skadliga för miljön. Använd därför om möjligt miljövänliga bränslen till och ombord på båten. Exempelvis Alkylatbensin, HVO-diesel, bioetanol-sprit och ekologisk lampolja.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.