Den som ansvarar för framförandet av en fritidsbåt är dess befälhavare. Den som äger en fritidbåt är dess redare. Befälhavare och redare har relativt stora ansvar och skyldigheter avseende båtens skick, hur den framförs och eventuella skador man orsakar.
För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta ägaren, hyresmannen eller lånaren av fritidsbåten som ansvarig befälhavare om han eller hon är ombord. I annat fall är föraren att betrakta som befälhavare.
Det är befälhavarens ansvar att se till att båten framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap. Brister man i detta kan man åtalas och dömas till böter eller till och med fängelse.
Juridiskt sett är du redare så snart du äger en fritidsbåt. Detta gäller för allt ifrån en kajak till de allra största fritidsbåtarna. Sjölagen ställer krav på dig, som redare och befälhavare och även på "den som på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss" – alltså nästan vem som helst ombord.
Om det händer en olycka, är du som är båtägare ansvarig för eventuella skadestånd. I vissa fall gäller ingen begränsning av redaransvaret. Se därför till att du har ansvarsförsäkring som gäller din båt.
Notera särskilt följande;
De konventioner, lagar, förordningar och föreskrifter som omfattas av förarintyget är;
Som fördjupning kan mer om dessa läsas i kapitlet Lagar och förordningar.
Då man i onödan stör omgivningen kan man dömas till böter om 1500 kronor. Fortkörning ger böter i relation till överträdelsen. Brott mot sjövägsreglerna (lanternor, signalering, trafikseparering), ankring där det är förbjudet och olovlig förtöjning kan också ge böter.
Vid förseelser mot lagarna mot sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik kan fängelsestraff utdömas av domstolen. Fängelse kan också bli aktuellt vid grov oaktsamhet mot att visa gott sjömanskap genom vårdslöshet eller oaktsamhet.
De lagar med mera som främst gäller för fritidsbåtlivet finns i kapitlet Lagar och förordningar för den som vill fördjupa sig.
Kustskepparintyget är steg två av tre bland NFB:s intyg avseende navigation och sjömanskap. Kustskepparintyget omfattar bland annat navigation längst med en kust, över öppet hav och i mörker. Om man ska framföra (vara befälhavare) på en fritidsbåt som är längre än 12 meter och bredare än 4 är det ett krav att man innehar Kustskepparintyget.
Fritidsbåtar längre än 15 meter kräver registrering hos Transportstyrelsen. Mindre fritidsbåtar kan frivilligt registreras. Att ha en mindre fritidsbåt registrerad hos Transportstyrelsen kan vara praktiskt om man seglar mycket utomlands och då behöver kunna visa upp bevis på att båten är svenskt och vem som äger det. Transportstyrelsen tar ut en större avgift för registreringen och därefter en mindre årlig avgift.
Ett alternativ till att registrera sin mindre fritidsbåt (under 15 meter) är att beställa ett så kallat Internationellt Certifikat ifrån Svenska Kryssarklubben, Svensk Båtunion eller Svenska Seglarförbundet. Ett sådant certifikat är giltigt i två år och kostar för medlemmar cirka 750 kronor (2023).
För att få framföra en vattenskoter krävs ett särskilt förarbevis som Transportstyrelsen utfärdar.
|
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.