Segelbåtar har i de flesta fall rätt till väg gentemot motorfartyg och motorbåtar. Reglerna för hur segelbåtar väjer gentemot varandra bygger på principen att den som har lättast att väja ska väja samt att den som seglar för babord halsar ska väja för den som seglar för styrbord halsar.
Styrbord halsarEn segelbåt som seglar för styrbord halsar;
|
Babord halsarEn segelbåt som seglar för babord halsar;
|
En segelbåt som framförs med motorn är en motorbåt. Detta gäller oavsett om seglen fortfarande är helt eller delvis hissade. Därmed så gäller väjningsreglerna i avsnittet motorbåt för denna "segelbåt".
En motorbåt väjer alltid för en mötande eller korsande segelbåt.
|
|
|
|
"Halsar" är en sjöterm för vilken sida som vinden kommer ifrån. Detta styr i sin tur vilken sida man normalt har storseglet på. Kommer vinden in ifrån babord sida seglar man för babords halsar (och har storseglet på styrbord sida och då lutar åt höger). Kommer vinden in ifrån styrbord sida seglar man för styrbords halsar (och lutar åt vänster och har seglet på babord sida).
Segelbåtar som seglar för babordshalsar och därmed har vinden in från babord sida (och har storseglet på styrbord sida och då lutar åt höger) ska väja för segelbåtar som seglar för styrbordshalsar. Detta oavsett om båtarna har skärande kurs eller möts.
Tre olika minnesregler för att komma ihåg denna regel är;
Särskild uppmärksamhet måste man ha då man seglar för babordshalsar och segelbåten även kränger lite. På nästan alla segelbåtar innebär det att sikten åt styrbord blockeras kraftigt av seglen. Det är då lätt att missa en segelbåt som kommer där för styrbordshalsar som man ska väja för.
Blå pil visar vindens riktning.
|
|
|
|
Möts två segelbåtar på samma halsar så kan "styrbordsregeln" inte appliceras. I detta fall är det segelbåten som är i lovart (närmast vinden) som är väjningsskyldig. Lovart är på den sidan som storseglet INTE är på.
Även här måste särskild uppmärksamhet ges för segelbåtar som kommer i lä bakom seglen. Det kan komma en segelbåt för samma halsar som man ska väja för.
Blå pil visar vindens riktning.
|
|
En segelbåt som seglar ikapp en annan segelbåt, motorbåt eller motorfartyg är alltid väjningsskyldig.
Råder det minsta osäkerhet om man är upphinnande eller inte så ska man agera som upphinnande. Upphinnande är man om man kommer i en riktning som överstiger 22,5° akter om tvärs på det upphunna fartyget. Denna vinkel har sin förklaring i båtarnas lanternor. Läs med om dem i avsnittet Lanternor / Inledning.
|
|
|
|
Ett fartyg eller fritidsbåt som ligger för ankare är alltid fredat. Alla väjer för ankarliggare; även en segelbåt.
Det finns några undantag då segelbåtar ska väja för fartyg. En segelbåt ska väja för;
Det är alltid den som väjer som väljer vilken sida de vill passera på så länge det kan ske på ett tydligt och säkert sätt. Praxis är dock att man "alltid" seglar akter om den båt man väjer för då man har skärande kurser.
Då en snabbare segelbåt ska segla om en långsammare segelbåt kommer den långsammare segelbåten nästan undantagslöst tycka att den snabbare ska segla om i lä för att inte "ta vinden" från den långsammare. I gengäld tar då den långsammare segelbåten vinden ifrån den snabbare vilket gör att "omkörningen" tar längre tid. Är det kappsegling seglar man naturligtvis alltid om konkurrenten i lovart.
Vid kappsegling används ofta särskilda kappseglingsregler. Dessa kappseglingsregler gäller enbart mellan segelbåtarna som deltar i samma kappsegling. Mot alla andra fartyg och båtar gäller de vanliga reglerna och då särskilt väjningsreglerna.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.