För att signalera vad man gör, avser att göra eller påkalla uppmärksamhet används i första ljudsignaler.
För båtar kortare än 12 meter är kravet att det ombord ska finnas utrustning för ljudsignalering. Vilken utrustning är valfri. Det kan exempelvis vara en visselpipa, ett handhållet tryckluftshorn eller en elektrisk tuta.
För båtar som är 12 meter eller längre är kraven lite striktare. Ljudets frekvens ska vara i intervallet 250 till 700 Hz och ljudet ska kunna höras på 0,5 M avstånd. Ett handhållet tryckluftshorn uppfyller normalt dessa krav.
Signalerna utgörs av korta och långa tut. Vid en kort ljudsignal ska tutet vara cirka 1 sekund lång. Vid en lång ljudsignal ska tutet vara mellan 4 och 6 sekunder lång. För att budskapet man signalerar inte ska blandas ihop ska man alltid ha en paus på minst 10 sekunder mellan signaleringarna om man upprepar det eller byter budskap.
Nedan visas;
. | Jag ändrar min kurs åt styrbord. |
. . | Jag ändrar min kurs åt babord. |
. . . | Min propeller arbetar för back. Detta innebär inte nödvändigtvis att den som signalerar åker baklänges utan bara just att propellern arbetar för back. |
. . . . . | Tveksamhetssignal En signal som används då man inte förstår någons intentioner eller då det är sannolikt att de inte har observerat eller förstår dina intentioner. Om någon signalerar detta budskap till dig ligger du sannolikt i vägen på något vis. Tveksamhetssignalen ska vara minst fem korta ljudsignaler men kan vara fler. |
_ | Uppmärksamhetssignal I exempelvis en farledskrök avges denna ljudsignal för att informera om att man snart rundar kröken. Eventuellt möte på andra sidan kröken bekräftar signalen med samma ljudsignal. |
Signalerna avges var annan minut vid dimma eller annat förhållande med nedsatt sikt.
_ | Jag gör fart genom vattnet. |
_ _ | Jag gör inte fart genom vattnet / jag ligger för ankare. |
_ . . | Jag är en segelbåt på väg (eller ett motorfartyg som av någon anledning har begränsad manöverförmåga). |
Signaler används i trånga farleder vid omkörning
_ _ . | Jag avser att köra om dig på styrbordssida. |
_ _ . . | Jag avser att köra om dig på babordssida. |
_ . _ . | Uppfattat. Det är okej att köra om mig. |
Varför används inte ljudsignalen med fyra korta tut till något undrar du kanske? Det gör den! En lotsbåt som är i lotsningstjänst använder fyra korta tut för att signalera detta.
Fartygshorn
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.