Dagersignaler markerar i dagsljus typen av fartyg på samma vis som de olika lanternorna gör i mörker.
Inomskärs på svenskt farvatten är det inte obligatoriskt för fritidsfartyg med en längd under 12 meter att använda dagersignal. Utomlands är det i vissa länder höga bötar på att inte använda dem.
Då man har ankrat hissas ett ankarklot så långt förut som är praktiskt möjligt så att det syns på håll. Ankarklotet visar att man ligger för ankare och inte har några skyldigheter att väja.
Då en segelbåt motorseglar hissas motorkonen framför masten så att den är väl synlig. Detta för att visa att man trots att seglen är uppe nu är en motorbåt med de förpliktelser detta innebär avseende väjningsregler. Motorkonen ska hissas med spetsen neråt.
På sidorna på en linfärja är det skrivet LINFÄRJA för att den ska vara lätt att skilja ifrån andra färjor. En linfärja har alltid en vajer den följer som automatiskt lyfts upp av färjan och sänks ner efter den. Detta innebär att man måste hålla ett stort säkerhetsavstånd framför och bakom en linfärja för att inte riskera att fastna i vajern.
|
|
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.