Eco-driving syftar i första hand till att minska bränsleförbrukningen genom ett mer miljösmart beteende. Minskad bränsleförbrukning ger också en lägre bränslekostnad.
Genom att använda mer miljövänliga bränslen bidrar man också till eco-driving både i form av mindre farliga utsläpp men också för att dessa bränslen är effektivare och därmed också minskar bränsleförbrukningen och dess renhet gör att motorn går och mår bättre samt slits mindre och därmed håller längre.
Att använda miljövänligare bränslen är den enklaste åtgärden. De kostar lite mer per liter men är avsevärt mycket mer miljövänliga.
För bensinmotorer rekommenderas så kallad alkylatbensin som är en typ av bensin som är enormt mycket renare än "vanlig" bensin.
För dieselmotorer rekommenderas EcoPar eller HVO100. EcoPar är en mycket renare form av diesel. HVO100 är ett icke-fossilt alternativ. Dessa bränslen kan normalt ersätta ordinarie bränsle. Kontrollera gärna med en motorverkstad om det innebär några problem med just din motor. De flesta motorer blir renare, slits mindre och drar mindre bränsle med dessa miljövänligare alternativ.
Allt fler sjömackar säljer dessa bränslen direkt ur pump. Alkylatbensin kan även bland annat köpas hos byggvaruhandlare, skeppshandlare och bensinstationer på dunk både för 2-takts och 4-takts motorer som sen hälls i båtens tank.
Följande siffror gäller för planande motorbåtar;
Farten variera självklart från båt till båt beroende på deras konstruktion och motor. Generellt kan man säga att man ska köra lite över planingsfart. Testa att köra i den ekonomiska farten och trimma powertrimmet och viktens långskeppsplacering så att båten går så fort som möjligt med oförändrat gaspådrag. Du kommer att märka skillnaden på bränsleförbrukningen.
För segelbåtar är det ofta mest ekonomiskt att köra på cirka 50% av motorns maxvarvtal. Olika skrovform, vikt och motorstorlek gör att detta bör provas ut från båt till båt för att finna ut den optimala "eco-farten".
Så kallade tvåtaktsmotorer med förgasare har inte fått säljas på över 15 år på grund av de stora utsläppen av oförbränt bränsle av dem. Havs- och vattenmyndigheten har gjort en bedömning att cirka 2000 ton bensin släpps rakt ut i vattnet av sådana motorer.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.