Att kasta loss kan man alltid planera i lugn och ro. När planen är klar görs alla förberedelser. Fendrar placeras där man behöver dem. Förtöjningslinor som ska kunna lossas ifrån den egna båten läggs dubbelt. De förtöjningslinor som inte längre behövs tas in och läggs undan. Därefter följer man sin plan för losskastningen.
Placera fendrar i aktern på båten. Gärna en stor fender en liten bit ifrån aktern. Lägg loss alla linor utom akterspringet (som med fördel läggs dubbelt så det kan lossas ifrån den egna båten). Här bör man ha propellerverkan med sig för att det ska gå smidigt. Backa nu med motorn så kommer aktern på båten dras in och vridas runt den stora fendern. Fören kommer i motsvarande grad åka ut. När fören har kommit tillräckligt långt ut läggs motorn i friläge. Lägg sist loss akterspringet och kör därifrån. Ett eventuellt roder gör ingen större nytta innan man har lagt loss sista förtöjningslinan.
Metoden är lika den ovan för att köra ut. Använd istället ett förspring, en stor fender en bit ifrån fören, och kör framåt. Här spelar propellerverkan ingen roll. Fören kommer nu att åka in och aktern ut. När aktern kommer tillräckligt långt ut läggs förspringet loss och backen läggs i. Ett eventuellt roder kan användas då man kör framåt mot springet för att reglera hur fort båtens akter ska vinklas ut ifrån bryggan.
Om vinden blåser från bryggan är det ofta mycket enkelt att kasta loss. Lägg loss alla förtöjningslinor och vänta tills båten har blåst ut tillräckligt och kör sedan därifrån. Eller lägg loss alla förtöjningslinor utan en och låt båten "svänga" ut som en flagga ifrån bryggan och lägg sedan loss den sista förtöjningslinan och kör därifrån.
Eventuell ström kan användas på likartat sätt för att föra ut båten ifrån kajen.
Om vinden eller strömmen trycker båten emot kajen krävs att förtöjningslinorna i kombination med motorn används för att komma ut och sen loss ifrån kajen.
Lite beroende på båtens form i aktern kan vissa båtar med fördel gå loss ifrån en kaj genom att ett så kallat "sprong" läggs ifrån den "yttre" knapen och akterut till kajen (som en "yttre akterända"). Genom att då lägga i växeln framåt kan båten vridas runt "hörnet" närmast bryggan där man bör fendra av väl innan denna metod används.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.