Fartyg, kortare än 50 meter, som förflyttar sig med motor har exakt samma utförande på sina lanternor som en motorbåt.
Om fartygets längd är över 50 meter tillkommer ett extra toppljus.
Lanternorna omfattar sidoljus, akterljus och ett toppljus.
|
|
Samma som för kortare motorfartyg men kompletterat med ett extra toppljus. Det förliga toppljuset ska vara monterade lägre än det aktra toppljuset.
|
|
Notera att akterljuset inte syns bakom däckbyggnaden på den vänstra bilden ovan.
När fartyg använder enbart segel för sin framdrivning ska de ha lanternor lika en segelbåt.
Fartyg som ankrar ska ha ett ankarljus. Är fartyget längre än 50 meter ska två ankarljus vara tända. Ett i fören och ett i aktern. Fartyg över 100 meter ska även tända däcksstrålkastare eller liknande.
|
|
|
|
Fartyg över 100 meter som ankrar ska, om de har och kan, även tända sin däcksbelysning/arbetsstrålkastare för att synas ännu mer. Detta gör att dess ankarlanternorna ibland är mycket svåra att se då de "försvinner" bland alla andra lampor som är tända.
På ett fartyg som bogserar ska två toppljus över varandra användas om släpet är kortare än 200 meter. För längre släp ska ytterligare ljus användas. Försök aldrig att passera mellan bogserbåten och släpet. Bogservajern kan ligga både över och precis under vattenytan.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.