Navigator / Navigationsinstrument


Avancerad navigation på en datorskärm med OpenCPN.

En navigator är en GNSS-mottagare i hopbyggd med en bildskärm varpå visas ett elektroniskt sjökort där också den egna båten presenteras på rätt position. Navigatorn kan visa mycket mer information via olika funktioner. Det är nästan att navigatorerna tenderar till att bli för avancerade för den "vanliga" användaren som inte hinner eller orkar lära sig att behärska alla funktioner och möjligheter.

Risker

Förutom de risker som nämns i avsnittet om satellitinstrument så innebär navigation på en navigator ytterligare några risker.

  • Eftersläpning kan på enklare navigatorer vara mycket märkbar då man färdas i hög fart. Eftersläpning innebär att navigatorn visar var båten var för en liten stund sedan.
  • Navigatorn har ofta väldigt många funktioner. Tappar man exempelvis bort sig i en meny, zoomar ut för mycket eller sänker ljusstyrkan för mycket så tappar man fokus på navigationen en stund vilket kan leda till en olycka.
  • Navigatorn kan gå sönder eller batterierna ta slut. Överväg att ha med ett backupsystem ombord som går att navigera med. En bra backup är en mobiltelefon med en navigationsapp installerad. Förvara minst en mobiltelefon ombord i ett vattentätt fodral!

Funktioner

Följande är funktioner som finns i nära nog alla navigatorer numera. Mer avancerade navigatorer har många fler funktioner.

  • En navigator visar Fart Över Grund (FÖG). Alltså summan av fart genom vatten och eventuell ström. På engelska heter detta Speed Over Ground (SOG).
  • En navigator visar Kurs Över Grund (KÖG). Alltså summan av alla faktorer som påverkar kursen. På engelska heter detta Course Over Ground (COG).
  • Från det egna båtens position visas ofta en fart- och kursvektor som visar färdriktning och vart man är om några minuter som underlättar navigationen mycket.
  • Girpunkter (waypoints) kan placeras ut för att markera vart man ska köra eller var man ska ändra kurs.
  • Girpunkter kan bindas samma till en plan. Detta kallas då för en rutt.
  • Kurser, bäringar och avstånd kan enkelt mätas.

Olika navigator typer

Plotter


Plotter [Garmin]

Denna typ av navigator är specialbyggd för att användas ombord i marin miljö. Det innebär ofta ett relativt högt pris, viss begränsning i funktionaliteten men i gengäld en produkt man kan köpa i vilken tillbehörsbutik som helst och relativt enkelt installera ombord. De finns i alla storlekar ifrån små displayer (mycket mindre än på en mobiltelefon) till stora pekskärmar. Pekskärmar har ofta en nackdel att de fungerar sämre då det är mycket vattendroppar på dem och då det är kallt.

En lite dyrare plotter har idag möjlighet till att kopplas ihop med många andra instrument, system och fungera som "navet" i ett helt navigationssystem. AIS, Radar, kameror och motorinstrument är några exempel på vad som kan kopplas ihop med en sådan plotter.

Surfplatta


Surfplatta []

Surfplattor är idag väldigt billiga och det finns mängder med appar till dem för navigation. Genom att installera en navigator-app och lämpliga sjökort så har man för en mycket liten kostnad skaffat sig en ofta mycket kompetent navigator. Nackdelarna är dock viktiga att känna till och ha en plan för!

  • En surfplatta måste laddas. Hur ordnar man det under tiden man använder den för navigation?
  • En surfplatta ligger ofta löst. Hur ordnar man så att den inte faller ner på durken och riskerar att gå sönder då det kränger till?
  • En surfplatta är mycket sällan vattentät. Hur hanterar man att det regnar och skvätter på den?
  • En surfplattas bildskärm är normalt inte så ljusstark att den är lätt att läsa i fullt solljus. Hur säkerställer man att man ändå kan navigera en riktigt solig sommardag?

Har man bara en bra plan för hur man hanterar dessa nackdelar så är en surfplatta i många fall en mycket bra lösning.

Några av alla navigationsappar för surfplattor är OpenCPN, iSailor, Navionics och SeaPilot.

Mobiltelefon


Mobiltelefon []

En mobiltelefon i ett vattentätt fodral kan användas på exakt samma vis som en surfplatta. Till och med ofta med samma appar. Att ha den i ett vattentätt fodral gör att den fungerar bra även när det regnar och stänker. Det gör den lite mer tålig för stötar och skulle man falla i vattnet så fungerar den även då (för att ringa efter hjälp)!

Bildskärmen på en mobiltelefon är liten och ger därmed ingen möjlighet till överblick men som backup (reservlösning) till en annan navigator är det en mycket bra lösning.

Samma appar som på en surfplatta kan användas på en mobiltelefon.

Dator


Datorskärm med OpenCPN

För den som vill ha den mest flexibla lösningen och har tillräckliga datorkunskaper så är en dator med en navigationsprogramvara och sjökort installerade rätt lösning. Datorn kan kopplas ihop med vilken annan utrustning som helst och fungera som ett nav i ett mycket avancerat navigationssystem. Exempelvis AIS, radar, elektronisk kompass, logg, självstyrning, ekolod, Google Maps (för flygfoton) och enormt mycket mer.

Nackdelarna är att detta kräver kunskap. Hårdvaran, speciellt bildskärmen, är normalt inte anpassad för att vara installerad i marin miljö vilket gör att hänsyn måste tas till detta vid installationen. Att använda en liten strömsnål mini-PC och en extern bildskärm ger ofta en mycket bra lösning. För den intresserade så finns det enormt mycket information, tips och trix att finna rörande denna typ av navigator på internet.


OpenCPN på en 40-tums pekskärm

Förutom alla funktioner som erbjuds så är kostnaden för en datornavigator ofta en bråkdel än för motsvarande plotter om man tittar på storlek på bildskärmen och funktionaliteten.

Den idag mest använda programvaran för datornavigation på fritidsbåtar är OpenCPN. Programvaran är gratis men sjökorten betalar man några hundralappar för per land. OpenCPN finns också för surfplattor och mobiltelefoner för den som vill ha ett reservsystem. OpenCPN må vara gratis men har enormt många funktioner. Fler än nära nog alla kommersiella programvaror.

Fördjupning

Radar

Radar är ett navigationsinstrument som idag ofta är integrerad med navigatorn. Radarn fungerar genom att från en roterande antenn skicka radiopulser som studsar på det föremål som är närmast. På radardisplayen visas de fartyg och land som är närmast. Att använda en radar kräver utbildning och träning.

Integration


Ett utbyggt dator-navigationssystem.

Moderna navigatorer kan integreras med andra instrument och system för att tillsammans bilda mycket kompetenta navigationssystem. Det är intresse och kunskap som främst är begränsande här. Kostnaden behöver inte bli så stor och möjligheterna är nästan obegränsade.

Instuderingsfrågor

  1. Nämn några risker med att navigera med hjälp av en navigator?
  2. Vilken fart och kurs är det som en navigator visar?
  3. Bör man ha en backup till sin primära navigator?
  4. Om du använder en mobiltelefon som navigatorn hur skyddar man den då bäst mot vatten?
  5. Nämn fyra olika typer av navigatorer?
  6. Vad kallar du alligatorn som just ätit upp din GPS?

Facit

  1. Eftersläpning, många funktioner, kan gå sönder och batterierna kan ta slut.
  2. Fart över grund (FÖG) och Kurs över grund (KÖG).
  3. JA! Det är inte gott sjömanskap att inte ha det.
  4. Genom att ha den i ett flytande vattentätt fodral.
  5. Plotter, Mobiltelefon, Surfplatta och Dator.
  6. Nav-igator så klart!


Gå till nästa avsnitt.





Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.



Subject:

Här kan du rapportera när du anser att något på aktuell sida behöver rättas, ändras, kompletteras eller tas bort.


Förarintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s Förarintyg. | KoyMa Utsjöskepparintyg - Ett komplett utbildningsmaterial för NFB:s intyg för långfärdssegling - Utsjöskepparintyg. | KoyMa Astronomisk Navigation - Ett komplett utbildningsmaterial för Astronomisk Navigation.  | KoyMa