IMOs konventioner är de internationella regelverken som är framtagna av FN:s sjöfartsorganisation IMO (International Maritime Organization).
IMO har bland annat tagit fram en konvention med väjningsregler (COLREGs). Då Sverige är medlem i IMO har alla dessa regelverk ratificerats och är således fullt ut gällande på svenska fartyg och båtar oavsett var i världen fartyget befinner sig.
Denna konvention omfattar alla sjövägsregler. Den svenska översättningen av COLREGs finns i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler (TSFS 2009:44). Inom ramen för förarintyget är det endast delar av denna konvention som ingår som kunskapskrav. De regler som ingår i förarintyget är listade nedan. Övriga regler i denna konvention ingår inte i förarintyget.
Bilaga 1 / Del A - Allmänt | |
Regel 1a & b | Tillämpning. |
Regel 2a & b | Ansvar. |
Regel 3a, b, c, d, i, j, k & l | Definitioner. |
Bilaga 1 / Del B - Styrnings- & seglingsregler Sektion I / Fartygets uppträdande under alla siktförhållanden | |
Regel 4 | Tillämpning. |
Regel 5 | Utkik. |
Regel 6a1, 2, 3, 4, 5 & 6 | Säker fart. |
Regel 7 | Risk för kollision. |
Regel 8 | Åtgärder för att undvika kollision. |
Regel 9a, b & d | Trång farled. |
Regel 10a, c, d1, g & j | Trafiksepareringssystem. |
Sektion II / Fartygets uppträdande när de är i sikte av varandra | |
Regel 11 | Tillämpning. |
Regel 12a & b | Segelfartyg. |
Regel 13a, b, c & d | Upphinnande. |
Regel 14a, b & c | Stäv mot stäv. |
Regel 15 | Skärande kurser. |
Regel 16 | Fartyg som ska hålla undan. |
Regel 17a, b, c & d | Fartyg som ska hålla kurs och fart. |
Regel 18a & b | Fartygs inbördes skyldigheter. |
Sektion III / Fartygets uppträdande vid nedsatt sikt | |
Regel 19a & e | Fartygs uppträdande vid nedsatt sikt. |
Bilaga 1 / Del C - Fartygsljus & signalfigurer | |
Regel 20a, b, c & d | Tillämpning. |
Regel 21a, b, c, d, e & f | Definitioner. |
Regel 23a, b & d | Maskindrivna fartyg på väg. |
Regel 24a | Bogsering. |
Regel 25a, b, d, & e | Segelfartyg på väg och fartyg under rodd. |
Regel 30a, b & e | Fartyg till ankars. |
Bilaga 1 / Del D - Ljud- & ljussignaler | |
Regel 32a, b & c | Definitioner. |
Regel 33b | Ljudsignalutrustning. |
Regel 34a, c, d & e | Manöver- och varningssignaler. |
Regel 35a, b, c segelfartyg & j | Ljudsignaler vid nedsatt sikt. |
I denna konvention ställs främst krav på säkerhetsutrustning för fartyg i kommersiell trafik. Konventionen ingår inte i förarintyget.
I denna konvention styrs mycket av verksamheten ombord på ett fartyg upp för att minimera risken för utsläpp och nedsmutsning. Konventionen ingår inte i förarintyget.
Alla nationer anslutna till IMO har krav på sig att ha en fungerande sjöräddning. Denna regleras i denna konvention. Konventionen ingår inte i förarintyget.
Konventionen omfattar alla krav på utrustning ombord för nödkommunikation. På kommersiella fartyg finns krav på miniminivå gällande vilken GMDSS-utrustning som måste finnas ombord. Konventionen ingår inte i förarintyget.
Detta avsnitt har inga instuderingsfrågor. Instuderingsfrågor finns istället i andra kapitel och avsnitt där det som ingår i konventionerna förklaras.
Forarintyg.se: Läs mer om användarvillkoren och upphovsrätt i avsnittet Introduktion / Upphovsrätt.